TAHRAN VE İSFAHAN’DA OKULLAR
İran
eğitim sistemini, bir ayağı mazide diğer ayağı geleceğe uzanan Mevlana pergel
metaforu gibi dini ve kültürel değerlerinden uzaklaşmadan kendini dünyanın
içinde bulunduğu şartlara teknolojik gelişmelere ayak uydurmaya çalışan,
yeniliklere eleştiriye açık, merkezi olma yanında yerel insiyatiflere imkan
veren bir anlayışla yapılandırılmaya çalışıldığı söylenebilir. Okul yönetiminde
okul müdürlerinin değişen rolünün farkında olarak dış paydaşların fikirlerini
dinleyen, eğitim uzmanlarının araştırma yaparak ülke ihtiyaçlarına model çözüm
üretebildiği, ülkeye uygulanan ambargoya rağmen eziklik duygusuna kapılmamış
yönetimiyle eğitim sorunlarıyla başetme yolunda umutla ilerleyen fakat henüz
standartlaşmayı ve fiziki şartların eşit koşulların oluşturulamadığı görülmektedir.
Mesleki
eğitimde ise okul sektör-sanayi işbirliği ve desteğini sağlanamamış,
başkentindeki en büyük meslek lisesinde CNC tezgahının bulunmadığı görülmüş,
sektördeki teknoloji henüz okula taşınamamıştır. Okul sayıları fazla, yoğun
nüfus ve öğrenci sayısına rağmen sınıf mevcutları ideal sayıya yakın bununla
birlikte Irak ile yaşanılan savaşta verilen çok sayıda şehit/gazilerinin
çocuklarına okul tahsis edilebilmiştir.
Öğretmen
hizmetiçi eğitimine önem veren bir sistemi çalıştırmayı başarmış, görerek
yaparak yaşayarak eğitim anlayışına doğru gitmeye çalışmaktalar. Özel öğretime
teşvik destek olmasa da sayısal olarak küçümsenmeyecek orana ulaşılmıştır.
İngilizce yabancı dil eğitimini önemsemiş, kendilerine göre model belirlemiş ve
bu alanda belli mesafe katedilmiştir. Kız öğrencilere özel müzik okulu açarak
yetenek ve güzel sanatlara önem verilmektedir.
İsfahan
ile Tahran okulları fiziki donanım ve görünüm açısından farklı imkanlarda
olduğu görülüyor. Ülkede rejiminin ve şahın devrilmesi ve Lider Humeyni’nin
yurtdışından ülkesine dönmesi yıldönümlerini 1-2 şubat ve haftasını okullar
dahil şehrin bayrak ve afiş donatılarak kutlanmaktadır. Okulların her biriminde
lider Humeyni ve mevcut Cumhurbaşkanı Hasan Ruhani resimleri asılıdır. Bazı
proje ve özel okullar hariç kıyafet öğrencilerde serbesttir. Erkek ve kız
öğrenciler, üniversiteler hariç ayrı sınıf ve okullarda okumakta, birarada
olduğunda da ön arka yada sağ ve sol oturma düzeninde oturmaktadırlar.
Toplantılarda
konuşmalarına besmele ile başlıyorlar. Programlar başlarken ise başta Kuran-ı
Kerim okunuyor. Okul girişlerinin çoğunda öğrenciler bizleri özel kıyafet
(izci/asker) çiçekle karşılıyorlar. Okul ve sınıf mevcutları kalabalık değil,
okul sayısı fazla ve yeterlidir. Okullar 1.-6. sınıflar iki kademeli
ilkokul-ortaokul, 7.- 12. sınıflar ortaokul-lise olarak sistem yapılandırılmış.
Eğitim sistemlerini sıklıkla yeniliyorlar en son üç yıl önce değişmiştir. Proje
odaklı yeni eğitim metot ve uygulamalar da deniyorlar. Okullarda bilgisayar,
kütüphane ve laboratuvarlar mevcuttur.
Devlet
görevlileri dahil eğitimde yönetici ve öğretmenlere kravat takma mecburiyeti
yok kimse de takmıyor. İl düzeyinde belediyelerce yapılan her türlü
inşaatlardan eğitime katkı payı ayrılmaktadır. Öğrenci merkezli yaparak deneyerek
uygulama ağırlıklı bir modelle çalışıyorlar. Okul içinde koridor ve sınıfların
bir kısmında kameralar mevcuttur. İngilizce sınıfında u düzeninde sıralanarak
tahta önüne yüksek kürsü yapılmış, yaşama ait bir konu seçilip drama yöntemi
kullanılarak öğrenciler hazırlanmış karşılıklı konu üzerinde konuşuyorlar. Okul
ve sınıf ısıtması doğalgaz sobası ve klimalarla yapılmaktadır. Beyaz, yeşil ve
akıllı tahta mevcuttur. Kimi yerde sıra, kimi yerde ise kolçaklı sandalyeler
var, okul koridorunda ankesörlü telefon mevcuttur. Her sabah ücretsiz süt
dağıtımı yapılıyor, lise koridorunda üniversiteye giren başarılı öğrenci isim
ve resimleri sergileniyor. Liseye geçiş ve kayıtlarda merkezi sistem sınavı
yapılıyor. Hayırsever ve bağışçı resimleri okul girişinde yer alıyor. Okullarda
sınıf mevcutları ortalama yirmibeş kişi ideal sayı denilebilir. Proje beceri
yarışmaları benzeri çalışmalar yapılmaktadır. Okul koridorunda “USA lanet”
içerikli yazılar yapıştırılmış. Okul koridorunda dilek şikayet ve soru kutuları
var. Okullarda mescit yeteri büyüklükte var, cemaatle namaz kılınıyor, molla
kıldırıyor. Yeni yapılan okul binaları standartlara daha uygundur.
Eleştiriye
açıklar, gezi boyunca bize sürekli gördüğünüz eksiğimizi söyleyin daha iyisini
yapmak istiyoruz diyorlar. Bölge sorumlusuna (ilçe müdürü) patron diye hitap
ediliyor. Resim çekmeye meraklılar bir görevli sürekli resim çekiyor. Liselerde
ikinci kademede meslek ve alan seçiliyor. Tahran ve ilçelerinde dörtyüz
civarında meslek lisesi var, yüz farklı alanda eğitim veriliyor, mesleki eğitim
oranı % 39. Gezdiğimiz bir meslek lisesi büyük bir kampüs ayrı binalarda
atölyeler mevcut ancak 700 öğrenci var. Meslek lisesi mezunları usta yada
mühendis olabiliyor isterse işyeri açabiliyorlar. Meslek liselerinin genel
adına “hüneristan” deniliyor. Meslek lisesi, Peugeot firmasıyla iki yıllık
protokol imzalayarak proje bazlı işbirliği yapılmış. Tek bölümde eğitim veren
uzman meslek lisesi var, bu okulun itibarlı mezunları iyi firmalarda çalışıyor.
Okul öğrencilere ücretsiz, eğitim üç gün atölyede uygulamalı, öğrenci her dönem
beceri sınavına giriyor, seviyeyi geçerse bir üst seviye dersleri alabiliyor,
son yıl haftada üç gün işletmeye gidiyorlar, Meslek liselerine de giriş sınavlı
hem teori hem pratik sınav yapılıyor. Önceden liseler 4 yıl imiş sonra 3+3
olmak üzere 6 yıl olmuş, Cuma resmi tatil eğitim yapılmıyor.
Ülkeye bizim gibi çok fazla heyet gelmiyor
bugüne kadar sekiz grup gelmiş. Öğrencilerin üretmiş olduğu eserlerin
sergilendiği iki tane müze var. Bir öğrenci öğlen vakti müdür yardımcısı
odasında dışarıya açık hoparlörden ezan okuyor. İsfahan ili eğitimde başarıda
ilk sırada. Hafızlık eğitimine önem veriliyor, bunun için özel okullar mevcut,
eğitimi bir süreliğine bırakıp hafız eğitimine katılıp tekrar eğitime dahil
olunabiliyor. Öğrenci devam, davranış, disiplin ve değerlendirme sistemi bize
benzer ancak not sistemi 20 üzerinden yapılıyor. Okul yöneticilerini, ilçe
müdürleri belli kriterlere göre tespit edip mülakatla üç yıllığına
görevlendiriyor. Devlet üniversiteleri öğrencileri sınavlı, özel üniversiteler
ise iki tür, bir kısmı sınavla alıyorlar.
Öğretmen
mesleki geliştirme için İsfahan’da hizmetiçi eğitim merkezi kurulmuş. Bu
merkezde; değişen müfredat ve teknolojiyi öğrenmek , arge yapma ihtiyacını
karşılamak üzere eğitim müzesi, 12 büyük sınıf, 3 laboratuvar, 1 büyük
konferans salonu var. Fizik, kimya, biyoloji laboratuvarı donanımlı ortamlar
oluşturulmuş. İl merkezindeki bu ana yapının ilçelerde küçük birimleri de
olabiliyormuş. Eğitim müzesi tarihi bir binada, 100 yıl öncesine ait kitap,
müfredat içerik, paralar, araçlar mevcuttur. Burada kadrolu görev yapanlar,
yüksek lisans ve doktoralıdır. Stajyer öğretmenler mesleğe başlarken bu
merkezde eğitim alıyorlar. Tüm öğretmenler isteğe bağlı bu merkezde boş
zamanında gelip eğitim alabiliyor ve bu eğitim puan olarak siciline işleniyor.
Sürekli fazla talep var olup gruplara randevu veriliyor. Birebir danışmanlık
hizmeti de veriliyor. Öğretmenler gelip kitap yazan kişi ve komisyonla
görüşebiliyor. Belli zamanlarda düzenli olarak kitap yazarları gelip
öğretmenlerle buluşuyor, tecrübe paylaşımı yapılıyor, gelen öğretmen daha
bilgili ise o diğerlerine aktarıyor. Bu merkez, Cuma hariç 07:00-21.00 arası
açık, duvarlarda İranlı alimlerin resimleri asılmıştır. İl milli eğitim müdürü,
öğretmenlere hitaben; “dünkü bilgilerinle yarının öğrencilerini yetiştiremeyiz,
bunun için sürekli kendimizi yenileyelim” diyor. Öğrencilerin de araştırma
yapabileceği araştırma merkezlerinde merak ettiği uygulamasını yapmak istediği
yada anlamadığı dersi gelerek bu tür merkezlerde eğitim alabiliyor.
Bilim ve teknoloji müzesi; sekiz bölümden
oluşmakta, hayvanlar alemi, yeryüzü, fizik, kimya, optik, gökyüzü, mesleki
eğitim, ders içerik, kitap ve programlarda adı geçen tüm konuların
görülebileceği ortam, öğrenciye 2,5 tl karşılığı belli programla anasınıfı,
ilk, orta, lise öğrencilerin gezdiriliyor.
İsfahan’da
eğitimde standartizasyon sağlanmaya çalışılıyor. Başta Afganistanlı yaklaşık 50
bin yabancı öğrenci okumakta, zorunlu eğitim yok buna rağmen okullaşma oranı %
98, % 18 özel okul oranı, 210 okulda öğrenci sayısı 10 öğrencinin altında
olduğu söylendi.
İsfahan’daki
yetkili, eğitimdeki faaliyetlerin; ahlaki terbiye, sağlıklı gelişim ve
eğitim/öğretimi destekleyici üç amaç üzerine kurgulandığını belirtti. Asıl
faaliyetin sınıfta öğrenci-öğretmen arasında gerçekleştiğini ve öğretmenin
önemine vurgu yapıldı.
Gezinin
ikinci bölümünde başkente geçiyoruz. Onüç milyon nüfuslu Tahran’da 1 milyon 750
bin öğrenci, 60 bin eğitim çalışanı bulunmaktadır. İyi sayılabilecek düzeyde
öğretmenevi tesisi hizmet veriyor, biz de burada misafir ediliyoruz. Bayan kamu
görevlileri ve eğitim çalışanı sayısı oldukça fazla. İlk olarak tarihi bir
lisedeyiz. Bizleri okul bahçe ve bina kapısında öğrenciler törenle İngilizce ve
Türkçe konuşarak çiçekle karşıladı. Teknik donanımlı toplantı salonu, her iki
ülke milli marşı ve okul marşı seslendirildi. Okullarda eski okul müdürlerinin
resimleri asılmış, mezunlarından şehit olmuş ve ünlüleri hatıralarını
yaşatıyorlar. İkinci bir liseyi ziyaret ediyoruz adı Alborz Lisesi, ülkedeki en
iyi beş liseden biri olduğunu söylüyorlar. Okul yönetim sisteminde, okul
müdürünün üstünde okul yönetim kurulu mevcut. Bu yönetimde; il ve ilçe milli
eğitim müdürü, belediye-sanat-kültür temsilcisi, öğretmen, aile temsilcisi yer
alıyor. Okullar devlet okulları, özel okullar, devlet ve aile birliğince
yönetilen okullar olarak ayrılıyor. Okul aile birliği ayrıca yer alıyor. İslam
eğitim felsefesini esas alan bir eğitim sistemi; namaz ibadet ve cemaatle
kılınması kültürü birinci madde, bilimsel araştırma ikinci madde,
ahlak-disiplin ve sorumluluk üçüncü madde olarak belirlenmiştir. Bu okulun
vizyonunu; aile, öğrenci, öğretmen fikir birliği içinde olmalı, 360 derece
bakış açısıyla TKY yönetim felsefesi, öğrenci düşüncelerine ve argeye değer
veren, sınav merkeziyle eğitime standart getiren, beceri ve yetenekleri
sorgulayan, spor/öğretim pasaportu vererek okul içi spor olimpiyatları
düzenlemektir. Öğrencilere çeşitli zaman aralıklarıyla “tarihi niye
öğrenmeliyiz?” gibi konu başlıklarında konferanslar düzenleniyor.
Bir
başka okula geçiyoruz bu sefer Kız müzik okulundayız. Burada okuyanlar, üç yıl
süreli müzik eğitimi sonunda liseyi başka bir okulda tamamlayıp diploma
alıyorlar. Okulda birebir müzik icrası ders odaları, grup çalışması, konser
salonu, müzik kütüphanesi, yüz yıl içinde meşhur İranlı müzisyenler köşesi,
müzik aletleri odası, girişte müzik aletleri sergisi bulunuyor. Kız öğrenciler,
bize küçük bir konser verdiler.
Heradi
okulları kampüsüne gidiyoruz burası örnek, başarılı ve güzel bir özel okul
kampüsü olduğu hemen göze çarpıyor. Özelliği ise ellisekiz öğretmen biraraya
gelerek kurmuşlar. Üç büyük bina blok, toplam elliüç derslik, anaokul, ilk,
orta ve lise olarak yapılandırılmış. Üst yönetimle beş yılda bir stratejiyi gözden
geçiriyorlar, dünya çapında fonksiyonel yüksek seviyede eğitim taahhütü
oluşturmaya çalışıyorlar. Bilişim, arge, uluslar arası yayın, aile, öğretmen,
spor, sanat gibi yirmi zümre grubu ve başkanı var. Bu özel okula her yıl
yaklaşık bine yakın öğretmen çalışmak için başvuru yapıyormuş, form
dolduranlardan bilişim, öğretmenlik becerisi ve eğitime bakış açıları
değerlendirilir içlerinden en iyi yirmi kişi işe alınıyor. Öğrenci kabul
edilmeden sınav, kendisi ve ailesiyle mülakat yapılıyormuş. Öğrenim ücretli,
okulun tüm giderleri sahiplerince karşılanıyor, devlet desteği yok, ücretler
sınıfına göre beş ile onbeş bin arasında değişiyor. Rehberlik ve öğrenci-veli
memnuniyet anketine öz değerlendirme açısından önem veriliyor. Eğitim
kadrosunun ve personelin tamamı öğrenciler kız olduğu için bayandır. Üniversite
sınavlarına hazırlanıyorlar. Özel okullar her yıl milli eğitime fiyat teklifi
yapılıyor, okulun donanım ve özelliklerine göre devlet fiyatını belirliyor.
Uluslararası yarışmalara öğrenci hazırlanıp gönderiliyor. Bu güne kadar 1638
kişi mezun olmuş içlerinden 806 kişi mühendis, 366 kişi tıp/diş hekimi/eczacı
gibi kariyer meslekleri seçmişler. Okulun kreşi, havuzu, tiyatro salonu mevcut.
Beş veya altı yaşında iken çocuklar bir yıl anaokuluna gönderiliyor,
anaokulunda her sınıfa çeşitli isimler verilmiş mesela uçurtma / çarkıfelek
gibi. En fazla onbeş kişilik sınıflarda bir öğretmen, montessori modeli
uygulanıyor. Dil ve bilgisayar sınıfı, kitaplık, askıda kimlik yoklaması,
günlük program öğrencinin anlayacağı şekilde resimli duvarda asılmış.
Bu
özel okulda donanımlı bir spor salonu, okul içinde masa tenisleri bulunuyor.
Öğrencilere her türlü uzakdoğu dövüş sporu öğretiliyormuş. Kütüphane her blokta
okul türüne göre var, lisedeki profesyonel barkot dijital sistemle kurulmuş.
FKB ayrı laboratuvarlarda, okul türlerine göre öğrencilerin giyimi, başörtüsü
farklı renkte belirlenmiş. Mezunlarından aynı okulda öğretmenlik yapanlar var.
Kodlama ve robotik eğitimlerine başlanmış, Unix işletim sistemi kullanılıyor, öğrenciler
koridorlarda yerlere oturabiliyor oldukça temiz, sınıf kapılarında içeriyi
görebilecek camlar var, asansörlü bina, yer ve koridorlar mermer kaplı, ara
katlarda merdiven başlarında sürme kepenk var, üç bina arası betondan okul
bahçesi, Okul içinde ATM ve kahve makineleri mevcut, 300 kişilik sahneli
balkonlu sinema salonu var.
Bakırköy
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü eğitim heyeti ekibi olarak iyi düzeyde misafir
ediliyoruz. Çok belli olmasa da özel sivil bir koruma aracı takibiyle güvenle
gezdiriliyoruz. Kültürümüz gereği karşılıklı hediyeleşiyor, hatıra fotoğrafları
çekilip onları da ülkemize davet ederek ayrılıyoruz.
TAHRAN VE İSFAHAN’DA OKULLAR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder