PROJE VE PROTOKOLLER YILI
Ülkelerin
eğitim hayatında bir yıl çok kısa bir süredir. Bir yılda eğitim sisteminde ülke
çapında değişimleri planlamak, hayata geçirmek ve değerlendirmek oldukça
zordur. Yapılmaya çalışılması aceleye getirmek, hatalı uygulamalara ve
istenmeyen sonuçlara yol açabilir. Bu sebeple 2023 eğitim vizyonumuzda önemli
değişim, dönüşüm ve yenilikler dört öğretim yılına yayılmıştır.
Her
yılsonunda yıl boyu yaşananların konuşulması-yazılması, bir yılda
yapılanların-yapılamayanların, iyi-kötü olayların muhasebesi genel bir
değerlendirmesinin yapılması kayıtlara geçilmesi faydalıdır. İnsanoğlu
unutkandır. Eğitimde neredeydik, nerelere geldik ve nereye doğru gidiyoruz.
Yapılanlar çabucak unutuluyor, hiçbir şey yapılmıyor ya da yapılan her şey
yanlış ve kötü yapılıyor zannedilebiliyor. Halkın öncelikle eğitim sistemine
güveninin sağlanması, korunması ve geliştirilmesi gerekiyor. Sürekli sınav ve
sistem tartışmalarıyla kamuoyunda eğitimin tartışılması bir işe yaramadığı gibi
güvenin azalmasına yol açmaktadır. En basiti veliler, öğrencilerinin sözüyle
okulu, öğretmeni yargılamaya kalkmaktadır. Eğitim alanında birçok şeyi diğer
ülkelerden daha iyi başarıyoruz temel sorunumuz ise bunları veliye ve öğrenciye
yansıtabilmektedir.(1)
Mesleki
ve teknik eğitim alanında 2019 yılında yapılanlara göz atmak ve paylaşmak
istedim. Bunun için genel müdürlüğün web sitesinde haberler bölümünden
yararlandım.(2) Burada kronolojik olarak tüm yapılanlar paylaşılmaktadır.
Bunları sıralayacak olursak; bir kısmı önceki yıllarda imzalanarak başlatılmış
halen yürürlükte olan 117 kurum/kuruluşla 106 protokolün devam ettiği
görülmektedir. Buna karşılık ulusal ve uluslar arası çapta beş büyük proje
yürütüldüğü anlaşılmaktadır.
Okullarımızın
yaptığı ahşap oyuncak çalışmalarının öğretmen ve öğrencilerimize önemli bir
tasarım becerisi kazandırdığını, okullarımızın yapılan ar-ge çalışmaları
sonucunda hem özgün tasarımlar geliştirdiğini hem de herhangi bir tasarımı
rahatlıkla üretebilecek seviyeye gelmiştir. Özellikle okul öncesi eğitim ve
özel eğitim öğrencileri için okullarımız tarafından özgün tasarımlar
geliştirilerek sağlıklı ahşap üretim yapılması için işbirliği yapılmasına karar
verilmiştir. Ahşap Oyuncak
Yarışması, 11-12 Haziran 2019 tarihleri arasında Bursa-İnegöl İlçesinde yapılan
sergi ve ödül töreni ile sona erdi.
Döner
sermaye işletmelerinin çalışmalarında yapılan faaliyetleri kısıtlama nedeni
olarak devamlı gündeme gelen %15' lik Hazine Payının, yaptıkları girişimlerle
%1' e düşürülmesi bu işletmelerin gelirlerinde önemli bir artış yaşanmasını
sağlamıştır. Nihai hedefimiz öğrencilerimize bu becerileri kazandırarak
istihdam edilebilirliklerini artırmaktır. Döner Sermaye çalışmalarında
üretilenlerin tanıtılması ve pazarlanması amacıyla hazırlanan ürün kataloğuna
tek tıkla ulaşma imkânı sağlanmıştır.
Yılda
iki kez yapılabilen kalfalık ve ustalık sınav sayısı 3 kat artırılarak yılda 6
kez yapılabilmesi sağlandı. Diğer taraftan teorik sınavların ilk kez e-sınav
yapılabilmesi ile ilgili mevzuat değişikliği yapılarak 81 ilde e-sınav
merkezlerinde her ay yapılabilmesinin önü açıldı.
Milli
Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyon Belgesinde mesleki ve teknik eğitimde
eğitim-istihdam-üretim ilişkisi güçlendirilmesi hedefi altında "Buluş,
patent ve marka üreten okulların öğrenci, öğretmen ve yöneticilerinin döner
sermaye kaynaklı gelirlerden pay alması sağlanacaktır." hedefi yer
almaktadır. Bu kapsamda Genel Müdürlüğümüzün mesleki ve teknik eğitimde
2019-2020 eğitim öğretim yılının teması patent, faydalı model ve tasarım yılı
olarak belirlenmiştir. Türk Patent ve Marka Kurumu ile protokol imzalanarak
eğitimlere başlanmıştır.
Savunma
sanayisi alanında nitelikli eleman ihtiyacını karşılamak üzere Türkiye'nin
ortaöğretim alanında savunma sanayi sistemlerine yönelik ilk mesleki ve teknik
Anadolu lisesi olan ASELSAN Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi açıldı. Kırıkkale'de
Valiliğinin ve Makine Ve Kimya Endüstrisi Kurumu'nun (MKEK) katkılarıyla
"MKEK Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi" adıyla ikinci meslek
lisesinin kurulması için çalışma başlatıldı.
"Meslek
Lisesi Öğrencileri Ailelerimizle Buluşuyor" projesine 2018-2019
eğitim-öğretim yılında 81 ilde bin 889 okul katıldı ve bu okullardaki 13 bin
217 öğretmen ve 39 bin 197 öğrenci 54 bin aileye destek oldu. Proje kapsamında
öğrenciler, okullarının bulunduğu mahallelerdeki ihtiyaç sahibi, yaşlı ve
bakıma muhtaç kişilerin evlerinde küçük bakım ve onarımlar, boya badana işleri,
mobilya tamiri, küçük eşya onarımı yaptı, hasta ve yaşlılara bakım ve temizlik
hizmeti verdi, kişisel bakımlarına yardımcı oldu ve hayatlarını kolaylaştırıcı
destekler sağladı.
Mesleki
ve teknik eğitim veren eğitim kurumlarının tamamında kurumsal kaliteyi izlemek
ve elde edilen bulgular temelinde kurumları sürekli iyileştirmek hedefiyle 9
Mayıs 2019'da "Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları Kalite Güvencesi
Yönergesi" yayımlanmıştı. Bu kapsamda, bu dönem mesleki ve teknik
ortaöğretimde proje okullarının tamamı, kurumsal dış değerlendirme sürecine
tabi tutulacak. 246 okulun bir kısmının planlanan dış değerlendirmesi de tamamlandı.
Kurumsal dış değerlendirmede, kalite güvence sistemi ile ilgili eğitim alan
yöneticiler ve öğretmenlerin yanı sıra ilk kez, sektör temsilcileri de yer
alıyor.
Mesleki
Eğitim Merkezlerinde görev yapan Koordinatör Öğretmen, Rehber Öğretmen ve Usta
Öğreticilere yönelik El kitapları ile mesleki eğitim merkezlerinde kayıtlı
öğrencilerimize yönelik Psiko-Sosyal Destek Modülleri ilk defa olacak şekilde
öğrencilerimize yönelik uygulanan rehberlik tanıma, ölçme ve değerlendirme
dokümanları hazırlanmıştır.
Millî
Eğitim Bakanı Ziya Selçuk ve Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy
tarafından imzalanan "Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme İş Birliği
Protokolü" ile, turizmde istihdam garantisiyle nitelikli eleman yetiştiren
liselerin sayısı 2023'e kadar 200'e çıkarılacağı açıklanmıştır.
Tüm
sektörlerle yapılan işbirliği protokolleri doğrultusunda başta atölye ve meslek
dersleri öğretmenlerinin işbaşında sektör desteğiyle mesleki gelişimlerini
destekleyecek eğitimlere başlanmıştır.
Özel
okullarda okuyan öğrencilere verilen desteğe bu yıl son verilmişken, Organize
Sanayi Bölgeleri içinde ve dışında açılan özel meslek liselerinde belirlenmiş
alanlarda okumakta olan öğrencilere yönelik desteğe devam edilmektedir.
Türkiye
Teknoloji Takımı Vakfı ile Millî Eğitim Bakanlığı arasında imzalanan
TEKNOFEST-İstanbul Havacılık Uzay ve Teknoloji Festivali Paydaş İş Birliği
Protokolü kapsamında Samsun'da yapılan 13. Uluslararası MEB Robot Yarışmasında
tasarla çalıştır (ilk 20), hızlı çizgi izleyen (ilk 30) ve yumurta toplama (ilk
20) kategorilerinde sıralamaya giren toplam 70 takım, 17 - 22 Eylül 2019
tarihlerinde İstanbul Atatürk Havaalanı'nda yapılmış ve 1 Milyon 750 bin
ziyaretçi katılmıştır.
Daha
önce çok değişik başlık ve ortamlarda farklı sitelerde yer alan bilgilerin
özetlenmesi ve bir çatı altında https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/ adresinde
sunulması önemli bir çalışma olmuştur. Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk,
“Mesleğim Hayatım portalının, mesleki teknik eğitime erişimin geliştirilmesine,
kapasitesinin artırılmasına, eğitim sektörünün toplum ve iş dünyasıyla
ilişkilerinin geliştirilmesine, nitelikli iş gücü istihdamının sağlanmasına
katkıda bulunmasında büyük yarar sağlayacağını düşünüyoruz.” diyerek bu önemli
çalışmayı kamuoyuna tanıtmıştır.(3)
İstanbul
Teknik Üniversitesi ile 15 Nisan 2019 tarihinde "Türk Halk Müziği ve Türk
Sanat Müziği" alanlarında iş birliği protokolü imzalanmıştır. Geleceğin
sanatçı ve eğitimcilerini yetiştirme anlamında çok önemli olan bu protokol kapsamında
yapılacak çalışmalar; kültürümüzün ve sanatımızın sürdürülebilirliği, geleceğe
aktarımı ve dünyadaki temsiliyetine büyük bir katkı sağlayacaktır.
Yeni
askerlik sisteminde Lisede 29 olan erteleme yaş sınırı 22' ye inmektedir. Ancak
meslek liselerine artı 3 yıl erteleme hakkı verilip 25 yaşına kadar devam etme
şansı tanınmaktadır. Böylelikle meslek lisesi mezunların istihdamının ve iş
kurmasının kolaylaşması sağlanacaktır. Özellikle okulun son yılında yapılan
işletmede beceri eğitiminin devamında öğrencilerin aynı iş yerinde, eğitim
aldığı alanda istihdam edilmesi mesleki eğitim için ayrılan kaynakların etkin
ve verimli kullanılmasını sağlanacaktır.
Veriye
dayalı yönetim anlayışına dayalı olarak hazırlanan raporlar kamuoyuyla
paylaşılmıştır. Tübitak Bilim ve Toplum Destek Projelerine Katılım
Değerlendirme Raporu, Geçmişten Günümüze Fotoğraflarla Mesleki Eğitim, OSB
Mesleki Eğitim, 2019 Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezi Sınav, LGS
kapsamında ilk yerleştirme Sonuçları Ön Raporu gibi önemli çalışmalarla bilgi sunulmuştur.
Mesleki
ve teknik Anadolu lisesinde Tasarım ve Beceri Atölyesi açılması planlanmış ve
döner sermaye işletmelerinde diğer okullarda TBA açılmasına destek olunması
çalışmaları başlatılmıştır.
MEB-STB-İTÜ-İTO
ve İSO arasında 25 Ocak’ta imzalanan Mesleki Eğitim İş Birliği Protokolü
kapsamında eğitim programlarının sektörlerle birlikte tasarlanması ve
mezunların niteliğinin artırılması için imzalanan iş birliği protokolü
çalışmaları devam edilmektedir.
Milli
Mücadelemizin 100. Yılında Samsun´da rekor bir katılımla gerçekleştirilen 13. Uluslararası
MEB Robot Yarışması coşkulu bir kapanışla sona erdi. Milli Eğitim Bakanlığınca
düzenlenen, 3 binin üzerinde robotun yer aldığı "13. Uluslararası MEB
Robot Yarışması" Samsun'da yapıldı. Yarışma; temalı, çizgi izleyen, hızlı
çizgi izleyen, sumo, mini sumo, robotino (hareketli robotlar), insansız hava
aracı (mini drone), insansı robotlar, endüstriyel robotik kol,
tasarla-çalıştır, yumurta toplama (caretta caretta) ve serbest proje olmak
üzere 12 kategoride gerçekleştirildi.
Geçici
koruma altındaki Suriyeli öğrencilerin, mesleki ve teknik eğitime
kazandırılmasını amaçlayan ve Suriyelilerin Türkiye´de bulundukları süre
içerisinde kendi yaşantılarını idame ettirebilmelerini, nitelikli iş gücü
ihtiyacına katkı sağlamalarını ve ülkelerine döndüklerinde ihtiyaç duyabilecek
alanlarda meslek sahibi olmalarını sağlamak için Suriyelilerin yoğun yaşadığı
bölgelerde, Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı okulların
açıldığını, AB desteğiyle yürütülecek yeni proje ile Adana, Bursa, Gaziantep,
Hatay, İstanbul, Kilis, Mersin ve Şanlıurfa´dan oluşan 8 pilot ilde 50 okulda
çalışmalara başlanmıştır.
Ülkemizin
ilk yerli ve milli pilli otomobilinin prototiplerinin kamuoyuna tanıtılmasıyla
birlikte üretiminde çalışacak nitelikli elemanları yetiştirebilmek için Bursa
Otomotiv Meslek Lisesinde bir dal olarak eğitimlere hazırlıklar başlatıldı.
Yapılan
onlarca çalışmaya bakıldığında; Derneklerden Bakanlıklara, Vakıflara, Esnaf
Ticaret ve Sanayi Odalarına, Üniversitelere, Anadolu Ajansına, Spor
Federasyonuna, Üniversitelere Gedik Holding gibi global şirketlere çok geniş
bir alanda çok sayıda kurum/kuruluşla protokoller imzalanmış ve çalışmalara
başlanmıştır.
Mesleki
eğitim alanında ülke genelindeki tüm çalışmalarda, İstanbul İl Milli Eğitim
Müdürlüğü Mesleki ve Teknik Eğitim Bölümünce pilotlamayla başlayıp sayısal
desteğin verildiği ve Okul Sanayi İşbirliği İstanbul Modeli, Üreten Okullar,
Meet Kap, Atölye Buluşmaları gibi projelerle kamuoyunda dikkat çektiği ve
sektörle işbirliğinde önemli başarıların sağlandığı görülmüştür. Bu itibarla
2019 yılı mesleki eğitim açısından proje ve protokoller yılı olarak anılabilir.
Artık
yeni bir yılımız var 2020. Haydi hep birlikte başta eğitim adına güzel şeyler
düşünüp, güzel şeyler söyleyelim, güzel işler yapalım, çok çalışalım ve güzel
sonuçlar alalım. Yalnız yapılan tüm önemli, güzel ve başarılı çalışmalar
yanında mesleki eğitim süreç ve sisteminde önemli bir değişiklik olmadığı,
yapılanların sisteme entegre edilmediği ve gönüllülük esasıyla ilerlendiği,
sonuç olarak mezun öğrencilerin istihdamına hangi oranda etki ettiğinin
ölçülmesi gerektiği unutulmamalıdır. Bu zamana kadar çok konuştuk aradık
durduk. Değiştirdik durduk ama en sonunda mesleki eğitimde eskiye dönmeye
başladık. Artık konuşmak ve aramak zamanı değil iş yapmak zamanıdır.
(1) Erol DEMİR, “Eğitimde Yaşananlar 2018”, https://egitimheryerde.net/egitimde-yasananlar-2018-analizi/
E.T. 02/02/2020
(2) http://mtegm.meb.gov.tr/www/haberler/kategori/1
(3) Erol DEMİR, “Mesleğim Hayatım”, https://egitimheryerde.net/meslegim-hayatim/
E.T. 02/02/2020
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder