Çocukken
hayalini kurardım diye başlayan cümle, bize sanki yetişkin olduğumuzda hayal
kurulamaz gibi bir kabule götürmektedir. Hakikaten çocuklar daha çok hayal
kurarlar. Hatta hayallerinde sınır tanımazlar. Onlar için tüm hayallerin
gerçekleşebilmesi mümkündür. Neden olmasın ki diye de savunurlar hayallerini.
Dünyanın en yüksek gökdeleni bir kilometre yükseklikte ve ikiyüz kat olduğunu
öğrenen çocuk uzaya da asansör yapılsın diyebilir. En uçuk hayaller genellikle
gökyüzüyle ve uçmakla ilgili kurulur sanki. Çocukken çok yükseklere çıkan
rengarenk büyük bir uçurtmamız olmasını hepimiz isterdik. Sınıf içinde kâğıttan
katladığımız uçakları birbirimize atar, havada en çok kiminki kalacak en uzağa
kiminki gidecek diyerek yarış ederdik. Şimdinin çocukları ise hem okullarında
hem de değişik kurum ve kuruluşların açtığı kurslarda kendi tasarımlarını
bilgisayarla yaparak parçalarını 3D yazıcılardan lazer kesicilerden çıkartıp
hayallerini gerçeğe dönüştürebiliyorlar. Çocuklarımız mı yoksa biz mi
şanslıydık bilmiyorum. Çocuğun yaşı büyüdükçe hayalleri de somutlaşmaya hatta
gerçekleşebilir hayaller kurulmaya başlar. Okula başlayınca da grup içinde
ayıplanma endişesiyle büyük bir kısmı da söylenemez olur.
Ülkelerin
de hayalleri olabilir. Vatandaşlarını refah içinde yaşatmak için gelecekte
ulaşılmak istenilen düzey için koyduğu hayalleri. 2023 eğitim vizyonunda Sn.
Cumhurbaşkanımız; “Ülkemizin hayallerini hedeflere, hedeflerini gerçeğe
dönüştürme mücadelemizde en büyük güç kaynağımız; nitelikli, özgüveni yüksek,
millî ve manevi değerlerimizle teçhiz edilmiş nesillerimizdir.” Şeklinde
özetlemiştir.
Eğitimdeki
tartışmalardan biri de okulun, öğrencilerin hayal gücünü sınırlandırdığı,
öğretileriyle ve davranışlarıyla onları tekdüzeleştirdiği üzerinedir. Yine
vizyon belgesinde, çocuklarımızın bilişim teknolojilerini çevrimiçi ve
çevrimdışı ortamlarda “üretim”, “sorunlara çözüm geliştirme” ve “hayallerini
hayata geçirme” aracı olarak kullanmaları hedeflenmektedir.
Hem
Sn. Cumhurbaşkanımızın belirttiği hem de Bakanlığın çizdiği hedefe ulaşabilmek
için kimi öğretmenler, okullar ve ilçe milli eğitim müdürlükleri çeşitli eğitim
faaliyetleri yürütmektedirler. Ders içinde, kulüp faaliyetinde ve bir projede
başlayan hayaller zamanla bir şenlik, şölen, festival ve fuar adıyla biraya
gelerek birbirinden farklı ilginç çalışmalara dönüşmektedir.
Bakırköy
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü de üç yıldır İstanbul Havacılık Müzesinde “Robotik
ve Kodlama Festivali” düzenlemektedir. Değişik projelerin ve atölye
çalışmalarının sergilendiği her iki festivale de yoğun ilgi ve katılım
olmuştur. Bu yıl yine İstanbul Havacılık Müzesinde, ‘Hayallerimizi Uçuyoruz”
sloganıyla 2-3 Mayıs 2019 tarihleri arasında gerçekleştirilmiş olan Bakırköy
III. Robotik ve Kodlama Festivalinde, öğrenci ve öğretmenlere yönelik Drone, Maket
Uçak, STEM, robotik, kodlama ve havacılık temalı atölye, çeşitli konferans ve
yarışlar düzenlenmiştir. Açılış seminerlerini MEF Üniversitesi rektörü Prof.
Dr. Muhammed Şahin ve TİNK okulları kurucusu Zeynep Dereli geleceğin meslekleri
konulu konuşmalarını gerçekleştirmişlerdir.
Ulusal
ve Uluslararası Kurumsal firmaların ve üniversitelerin destek verdiği ve
katıldığı festivalde anaokulundan liseye kadar öğrencilere yönelik çok farklı
faaliyetler gerçekleştirilmiştir. Bunlardan bazıları; drone ve maket uçak
yarışları, arazi robot performansları, robotik, kodlama, dijital zekâ, 3D
yazıcı, Arduino, We Do2, 3B yazıcı, tasarım, seramik ebru, resim, uçurtma,
merak makinası, bluetooth kontrollü araç, uçuş simülatörü, artırılmış
gerçeklikle oyun tasarımı, Phyton kodlama, Mbot’lar ile futbol, arduino
arabalar, bilgisayar donanımı, doğadan gelen teknoloji, robot mekanizma
tasarımı, balık robot yüzme yarışması, VR gözlük ile artırılmış gerçeklikle
sanal gezinti deneyimi atölyeleri açılmıştır.
Ödüllü
otonom ve alternatif enerjili otomobiller, Sanlab iş makineleri eğitim
simülatörü, Autodesk Türkiye yazılım, Phoneix Contact elektrikli araç ve sarj
istasyonu stantlarda öğrencilerimizin ilgi odağı olmuştur. Festo Mekatronik
Expotainer Eğitim Aracı, Robothaspian (insansıl robot) ve boyonic4Education
setleri festivalde öğrencilerleydi. Cisco “sen hayal et, biz seni oraya
ulaştıracak köprüyü inşa edelim” konulu, İyi teknoloji, bulut teknolojilerini
kullanarak yapay zeka uygulamalarının gerçekleştirilmesi, dijital oyun tasarımı,
havacılık ve İHA, Amazon Web Services, sürdürülebilir sorumluluk sahibi dünya
için teknoloji konularında öğrenci ve öğretmen için tasarım ve proje odaklı
düşünme, teknoloji ve insan konulu drama gibi sunum, seminerler yapılmıştır.
Hava
Harp Okulu pilotları ve Milli Savunma Üniversitesi pilot öğrencileri
stantlarında öğrencilere meslekleri hakkında bilgilendirme ve gösterimlerde
bulunmuştur. TAİ-TUSAŞ Türk Uzay Ajansı tanıtım stantı açmış ve Türk Hava
Kurumu üniversitesi de drone-park alanında yarışmalar düzenlemiştir. Bilim
Kahramanları Derneği, Ali Keşfet, Sima Bilişim, Stüdyo Maker, Mrt Robot,
Maker216, Büyükçekmece Hava Sporları Kulübü, GBEV Genç Başarı Eğitim Vakfı,
İstanbul Drama Sanat Merkezi sanat yönetmeni Ayla Algan tarafından da
seminer-atölyeler gerçekleştirilmiştir.
Festivalde
yer almak isteyen proje sahibi okul öğretmen ve öğrenciler online başvuruda
bulunmuş komisyonca uygun görülen çalışmalara ücretsiz stant tahsis edilmiştir.
Türkiye’nin her yerinden (Tokat, Karaman, Samsun, Zonguldak, Hatay) her okul
türü (Bilim ve Sanat Merkezi, ilkokul, ortaokul, Anadolu ve Meslek Liseleri)
düzeyinden katılımlar olmuştur. İki gün süren festivale 72 okul 240 projeyle,
11 kurumsal şirket, 8 üniversite, 10 farklı konuşmacı, 7 FRC ve 5 FLL takımı,
20 farklı atölyede 1620 öğrencinin uygulamalı eğitim ve seminere katılacağı
festivalde, müzik performansları, drone ve maket uçak sergi/yarışması da yer
almıştır.
Festival
tarihleriyle sınırlı kalmayan eğitim çalışmalarına aylar öncesi başlanarak
kurumsal firmaların destekleriyle okullarda öğrenci ve öğretmenlere seminer ve
atölye çalışmaları tamamlanmıştır. Bu kapsamda; GBEV ile 1185 ilkokul-ortaokul
öğrencileri kodlama mantığı eğitimi, HHO ile model uçak tasarım ve üretim
eğitimi, AUTODESK Türkiye ile bilgisayarla uçak tasarımı eğitimi, SANLAB
simülasyon ile eğiticinin eğitimi gerçekleştirilmiştir.
Ülkemizin
en büyük teknolojik festivali olan TEKNOFEST öncesi başlayan ve alanının bir
ilki olan çalışma geleneksel hale getirilmiş ve her yıl farklı bir temayla
geliştirilip zenginleştirilerek sürdürülmektedir. Katılımcılardan herhangi bir
katkı yada ücret talep edilmeyen etkinlik bu yıl “Uğur Okulları” ana
sponsorluğunda yapılmıştır. Ülkemizin savunma ve havacılığında hizmet ettikten
sonra müzeye kaldırılan uçak, helikopterler arasında binlerce öğrenci ve
öğretmen, teknoloji ve sanatla dolu iç içe iki gün geçirmiş eğlenmiş,
bilgilenmiş ve deneyimler yaşamışlardır. Faydalı ve anlamlı bu etkinlikte çok
farklı deneyimleri öğrencilerimize yaşatmanın kıvancını etkinliğin koordinatörü
olarak paylaşıyorum.
MEB’ca
başlatılan okullarımızda beceri tasarım atölyeleri kurulması çalışmaları hızla
hayata geçirilmesi, yaygınlaştırılmalı ve öğrencilerin aktif kullanımına
sunmalıyız. Türkiye Teknoloji Takımı Vakfınca (T3 Vakfı) “Geleceğin Teknoloji
Yıldızları” programı kapsamında 2017 yılı Temmuz ayında hayata geçirilen
Deneyap Teknoloji Atölyeleriyle, tam bağımsız ve güçlü bir Türkiye için,
geleceğin mühendislerini, teknoloji girişimcilerini ve teknoloji liderlerini
yetiştirme amaçlanmıştır.
Çocuklarımızın
velisi ve öğretmenleri olarak bizler, onların hayal kurmalarını teşvik etmeli,
hayallerini dinlemeli ve değer vermeliyiz. Hayalleri geliştiren kitaplar,
oyunlar ve etkinliklerle buluşturmalıyız. Hatta sonucunu bilsek bile bazı
hayallerini gerçekleştirmek için onlara yardımcı olmalı ve deneyimleme fırsatı
tanımalıyız. Daha sağlıklı, güvenli ve mutlu bir dünya için insanların en çok
sıkıntı çektiği konulara yönelik kurulacak hayallerin bir tekinin gerçekleşmesi
kim bilir Nobel gibi önemli bir ödül alabileceği gibi tarihin altın
sayfalarında yer almaya yol açabilir. Biz bir yıllık hayallerimizi Bakırköy
Makers-2019’ta uçurduk. Vazgeçmedik seneye kadar hayal kurmaya şimdiden
başladık bile.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder